NPL – Rute, kart og poste restante

Her er den planlagte ruten min inntegnet på Lommekjent.no

Lommekjent 

3000 km, 100 000 høyedemeter fordelt på godt og vel fire måneder.

Gjennomsnittelige dagsetapper: ca 23 km.

I forkant av ruteoppsettet gjør jeg meg noen tanker:

Punkt 1: Jeg vil gå så mye som mulig av turen min i villmarka, utenfor bebyggelse og bilveier. Men gjerne på merket sti, det gjør både planleggingen og framdriften enklere, og de røde T-ene gir en ekstra trygghet.

Punkt 2: Nordover eller sørover? Jeg er aldri i tvil; mitt Norge på langs går fra Nordkapp til Lindesnes. Da er jeg på hjemvei! Jeg tenker nok det skal bli godt å komme fram til gode gamle Haukelisteter når det røyner på i slutten.

Punkt 3: Sommer eller vinter? Jeg skulle gjerne gått på ski gjennom landet, men ikke alene. Derfor blir det sommertur.

Punkt 4: Hvor finner jeg informasjon? Først gikk jeg til kartene. Både Kartverket, Lantmateriet (takk Danuta for at du gjorde meg oppmerksom på det svenske motstykket til Kartverket!), UT.no og Lommekjent.no ble grundig studert. De forskjellige kartene har alle sine fordeler og ulemper:
Kartverket og Lantmateriet (den svenske versjonen av kartverket) er gullstandarden og deres 1:50 000 kart er det jeg orienterer etter på turen. De lar meg laste ned og printe ut mine egne kart helt gratis – fantastisk!
UT-kartet er det kartet jeg fortrekker som oversiktskart og planleggingskart, her er DNT- løypenettet inntegnet som røde streker, og DNT-hytter og endel strategiske private hytter er tydelig markert.
På Lommekjent tegner jeg inn turen, og avstand og høydemeter beregnes automatisk. Men her kommer det ikke fram hvilke stier som er T-merket.

Dessuten leser jeg blogger fra andre NPL-ere, disse er til veldig god hjelp og gir mange timers spennende høstlektyre! Særlig vil jeg anbefale siden til  Tine Larsen, hennes rute har jeg brukt mye av sør for Røros, og  jeg koser meg med det hun skriver.

Norgepaalangs.info er klassikeren med oversikt over de fleste som har gått til fots, på ski, padlet og rodd Norge på langs. Her er lenker til mange NPL-blogger, både sommer og vinter, fra nord til sør og fra sør til nord.

Ida Karlstrøm og Ann Kristin Berget Kro skriver om Norge på langs på ski i bloggen Det store vintereventyret. De var tidlig i tjueåra da de gjennomførte ekspedisjonen, det står det respekt av! Ann Kristin er venninna mi, og kanskje slår hun følge med meg et stykke på turen.

Punkt 5: Hvor går jeg? Flere alternative ruter er aktuelle, jeg må velge og dermed vrake.

Fra Nordkapp til Røros bestemmer jeg meg for å følge E1 Langruten. Dette er en merket rute (bortsett fra enkelte områder som f.eks Børgefjell) helt fra Nordkapp til Sicilia!

Denne ruten går minimalt på vei, og mye i villmarka – fabelaktig! Jeg er også innom Finland og Sverige, og det synes jeg bare er spennende. Særlig gleder jeg meg til Padlejanta, Sveriges største nasjonalpark og en del av UNESCOs verdensarvliste. Andre NPL-ere ønsker kanskje å gå hele turen utelukkende i Norge; i så fall må de legge Nord-Norgeruten lenger vest enn det jeg har gjort.

Fra Røros til Lindesnes bruker jeg UT.kartet i planleggingen. Jeg zoomer inn og zoomer ut, klikker på hytter og ruter og tråkler meg gjennom Sør-Norge dag for dag.

Punkt 6: Hvordan gjør jeg det med mat og andre forsyninger? Punkt 1 – jeg vil jo gå mest mulig i villmarka – gir meg endel hodebry med tanke på maten. Riktignok tar jeg med meg fiskestanga, men jeg har liten erfaring med fisking og usikker på hvor mye fisk jeg kan få. Ikke går jeg på jakt, og ikke satser jeg på bærplukking i stor skala. Fra Trøndelagsfylkene og sørover ser det greit ut, her er det mange selvbetjente DNT-hytter hvor jeg kan kjøpe proviant, og jeg er rett som det er innom tettsteder og småbyer. Men i Nord-Norge kan det bli mer problematisk, her må jeg belage meg på flere 14-dagers strekk utenfor sivilisasjonen. Jeg tenker at jeg har to muligheter, enten å kjøpe mat i de butikkene jeg kommer til, eller å hente forsyninger på postkontor. Dette er en tjeneste som kalles poste restante, eller «gjenliggende post», hvor jeg kan sende pakker til meg selv til de postkontorene jeg passerer, og så hente forsendelsene på veien. Dette er valget jeg faller ned på til slutt, fordi jeg tror sekken blir lettest på denne måten. Min erfaring er at jo lettere jeg klarer å holde sekken, jo kjekkere blir turen, og jo mindre belaster jeg beina. Jeg bestemmer meg for å pakke frysetørket mat og tilmålte porsjoner havregryn, og beregne nøyaktig hvor mye mat jeg skal spise hver dag. Mest mulig kalorier per vektenhet blir mottoet! I tillegg tar jeg med meg nødproviant, som bare skal brukes hvis jeg absolutt må.

Fra stuebordet planlegger jeg Nordkapp – Lindesnes dag for dag:

Dag 1: 8 mai: Knivskjellodden – Nordkapp 15km Starter med proviant for 7 dager.

Dag 2: Nordkapp – Skarsvågkrysset 13 km

Dag 3: Skarsvågkrysset – Vesterpollen (på sør-siden av Nordkapptunnelen) (26 km. Nordkapptunnelen er ca 7 km)

Dag 4: Vesterpollen – Vardancohka 25 km

Dag 5: Vardancohka – Stohpojohka, 26 km

Dag 6: Ca 13. mai Stohpojohka – Russenes, ca 25 km. Poste restante: proviant for 8 dager hentes i Russenes post-i-butikk

Dag 7: HVILEDAG overnatting Olderfjorden Hotell

Dag 8: Olderfjorden – Hattir Øst – Duolbajarcopma, ca 35 km

Dag 9: Duolbajarcopma – Bastingammen, 23 km

Dag 10: Bastingammen – Rukkujavri, 24 km

Dag 11: Ruhkkojavri – Bojobeaskihytta, 21 km

Dag 12: Bojobeaskihytta – Mollesjohka Fjellstue, 32 km

Dag 13: Mollesjohka Fjellstue – Ragesluoppal, 17 km

Dag 14: Ca 21. mai:  Ragesluoppal – Masi/Maze, 26 km Poste restante: proviant for 3 dager hentes i Maze post-i-butikk

Dag 15: Masi – Biggejavri, 20 km

Dag: 16: Biggejavri – Mierojavri, 27 km

Dag 17: Ca 24. mai: Mierojavri – Kautokeino, 18 km Poste restante: proviant for 8 dager hentes i resepsjonen på Thon Hotell. Har bestilt overnatting og avtalt med Thon Hotell at jeg sender proviantpakke dit.

Dag 18: HVILEDAG Thon Hotell Kautokeino

Dag 19: Kautokeino – Cunovuohopi (Madam Bongos Fjellstue), 18 km

Dag 20: Cunovuohppi – Reisavannhytta, 30 km

Dag 21: Reisavannhytta – Nedrefosshytta, 30 km

Dag 22: Nedrefosshytta – Saraelv, 28 km

Dag 23: Saraelv – Somashytta, 31 km

Dag 24: Somashytta – Kopmajoki, 3 km Går nå over til Finland: Kopmajoki – Pitsusjärvi, 12,5 km + Pihtsusjärvi – Meekonjärvi, 10 km

Kart på finsk side Halti Kilpisjärvi 1:50 000 må kjøpes på nett, her fant jeg ingen gratis side hvor man kan ta utskrift.

Dag 25: Meekonjärvi – Kuinarjoki, 9,5 km + Kuinarjoki – Saarijärvi, 9 km + Saarijärvi – Kilpisjärvi/Kilpishalli, 16,5 km Kjøpe proviant for 9 dager i Kilpishalli K-marked. Kilpishalli ser ut til å være it-stedet for den nordkalottiske grensehandelen, med mottoet «Det du ikke finner her, er ikke verd å lete etter». Her er polutsalg, matvarebutikker, servicestasjon for snøscooteren, sportsbutikk og alt-mulig-butikk med komfyrer, vaskemaskiner, elektriske ovner og «små maskiner».

Dag 26: Kilpisjärvi – Treriksrøysa Tilbake til Norge igjen – Goldahytta, 15 km + Goldahytta – Gappohytta, 13 km

Dag 27: Gappohytta – Rostahytta, 20 km

Dag 28: Rostahytta- Dærtahytta, 17 km

Dag 29: Dærtahytta – Dividalshytta, 24 km

Dag 30: Dividalshytta – Vuomahytta, 18 km

Dag 31: Vuomahytta – Gaskashytta, 17 km

Dag 32: Gaskashytta – Altevasshytta, 12 km

Dag 33: Altevasshytta – Lappjordhytta (ligger helt på svenskegrensa), 24 km

Dag 34: Ca 10. juni:  Lappjordhytta – Abisko Fjellstasjon (Betjent STF-hytte. STF = Svenska Turistföreningen Sverige 24 km Poste restante: hente proviant for 14 dager på Fjellstasjonen.

Kart i Sverige skrives ut fra Lantmateriet.se 

Dag 35: HVILEDAG

Dag 36: Abisko Fjellstation – Abiskojaurestugan (selvbetjent STF-hytte), 15 km

Dag 37: Abiskojaurestugan – Unna Allakas (selvbetjent STF-hytte), 24 km

Dag 38: Unna Allakas – Cunojavri, 5 km (tilbake til Norge igjen) – Càihnavàggihytta , 16 km

Dag 39: Caihnavaggihytta – Gautelishytta, 15 km – Skoaddejavrehytta, 17 km

Dag 40: Skoaddejavrehytta – Sitashytta, 20 km

Dag 41: Sitashytta – Paurohytta, 22,5 km

Dag 42: Paurohytta – Røysvatn, 25 km

Dag 43 og 44: Røysvatn –(over grensa til Sverige igjen)  Vaisaluokta (ubetjent STF-hytte), 54 km

Dag 45: Vaisaluokta – Kutjaurestugan, 15 km

Dag 46: Kutjaurestugan – Låddejåkkåstugan, 18 km (Selvbetjent hytte, proviantsalg fra 25.juni. Jeg er her ca 21.juni, kan derfor ikke kjøpe proviant her)

Dag 47: Låddejåkkåstugan – Arasluoktastugorna, 13 km (Selvbetjent hytte, proviantsalg fra 25.6.)

Dag 48: Staloluoktastugorna – Staddajåhkå, 12 km – Sårjesjaurestugan, 6 km – Sorjushytta, 11,5 km

Dag 49: Ca 24. juni: Sorjushytta – Ny-Sulitjelma fjellstue, 11,5 km Poste restante: hente proviant for 11 dager hentes på Sulitjelma post-i-butikk

Dag 50: Ny-Sulitjelma fjellstue– Lomihytta 5 km – Calalveshytta, 12 km – Coarvihytta, 11,5 km

Dag 51: Coarvihytta – Balvasshytta, 20,5 km

Dag 52: Balvasshytta – Argaladhytta, 10,5 km – Trygvebu, 8 km

Dag 53: Trygvebu – Graddis fjellstue, 8 km (kan kjøpe måltider) – Lønstua, 15 km

Dag 54: Lønstua – Saltfjellstua, 24 km

Dag 55: Saltfjellstua – Krukkistua, 5 km –Bolnastua , 27 km

Dag 56: Bolnastua – Virvasshytta, 27 km

Dag 57: Virvasshytta – Kvitsteindalstunet, 23 km

Dag 58: Kvitsteindalstunet – Sauvasshytta, 23 km

Dag 59: Sauvasshytta – Umbukta fjellstue, 11,5 km Thor Inge som eier fjellstua har gått NPL to ganger! (sommer 2009 og vinter 2011)- Kjennsvasshytta, 11,5 km – Gressvasshytta, 10 km – Stekvasselv gård 11,5 km Privat overnatting, bestille plass og avtale på Stekvasselv gård og hente proviantforsendelse for 4 dager.

Dag 60: Ca 6. juli: Stekvasselv – Sivertgården, 21 km Privat overnatting, bestille plass

Dag 61: Sivertgården – Krutvatnet – Fisketjønna, 20 km

Dag 62: Krutvatnet – Fisketjønna – Tverelvnes Gård, 23 km Bestille overnatting og hente proviantforsendelse for 10 dager.

Dag 63: Tverelvnes – Grannes 12 km

Dag 64:: Grannes – Daningen, 23 km

Dag 65: Daningen – Tiplingan Skogstue, 20 km

Dag 66: Tiplingan Skogstue – Raentserenmehkie, 18 km (Inn i Børgefjell Nasjonalpark)

Dag 67: Raentserenmehkie – Viermahytta, 28 km (Børgefjell Nasjonalpark)

Dag 68: Viermahytta – Bustadmo, 28 km (Børgefjell Nasjonalpark)

Dag 69: Bustadmo – Kleiva, 24 km (Børgefjell Nasjonalpark)

Dag 70: Kleiva – Øvre Mykkelvikseter, 16 km

Dag 71: Øvre Mykkelvikseter – Skorovasshøtta- 20 km

Dag 72: Skorovatn – Midtre Nesåvatnet, 12 km – Kviltjønnhytta, 14 km

Dag 73: Ca 19. juli: Kviltjønnhytta – Skjelbredtunet, 13 km Poste restante: hente proviant for 11 dager på Nordli Post-i-butikk

Dag 74:Skjelbredtunet – Almdalshytta, 20 km

Dag 75: Almdalshytta – Gressåmoen, 19 km

Dag 76: Gressåmoen – Langvasshytta, 34 km

Dag 77: Langvasshytta – Holden, 11 km – Gaundalen, 14 km

Dag 78: Gaundalen – Sætertjønnhytta (Sætertjønnhytta er selvbetjent DNT-hytte), 28 km

Dag 79: Sætertjønnhytta – Skjækerdalshytta (Skjækerdalshytta er selvbetjent DNT-hytte), 15 km

Dag 80: Skjækerdalshytta – Bringsåsen, 16 km (Bringåsen er selvbetjent DNT-hytte)

Dag 81: Bringsåsen – Bellingstua, 19 km (Bellingstua er selvbetjent DNT-hytte)

Dag 82: Bellingstua – Ferslia, 27 km (Ferslia er selvbetjent DNT-hytte)

Dag 83: Ferslia – Angeltjønnhytta, 15 km (Angeltjønnhytta er selvbetjent DNT-hytte)

Dag 84: Angeltjønnhytta – Teveltunet, 22 km (Teveltunet er betjent privat hytte) (Bestille overnatting og hente proviantforsendelse for 5 dager)

Dag 85: Teveltunet – Storerikvollen, 31 km (Storerikvollen er betjent DNT-hytte)

Dag 86: Storerikvollen – Nedalshytta, 23 km (Nedalshytta er betjent DNT-hytte)

Dag 87: Nedalshytta – Stugudal, 15 km – Kjølihytta, 19 km

Dag 88: Kjølihytta – Glåmos, 33 km

Dag 89: Ca 4. august: Glåmos – Røros, 20 km Her venter mor og far 😀  De har med proviant for 9 dager og kart for resten av turen

Dag 90: HVILEDAG

Dag 91: HVILEDAG

Dag 92: Røros – Narjordet (selvbetjent DNT-hytte)  18 km (Femundsmarka)

Dag 93: Narjordet – Hodalen 16 km (Femundsmarka)

Dag 94: Hodalen – Raudsjødalen (selvbetjent DNT-hytte) 18 km (Femundsmarka)

Dag 95: Raudsjødalen –Knausen (selvbetjent DNT-hytte) 14km- Tynset 13 km (Femundsmarka)

Dag 96 og 97: Tynset – Franksætra 39 km, på vei

Dag 98: Franksætra – Follandsvangen 7 km – Langfjellet – Stodsbuøye 11 km – Øvre (eller Nedre) Dørålseter Turisthytte 14 km

Dag 99: Dørålseter – Brekkeseter 26 km (Høvringen)

Dag 100: Ca 15. august: Høvringen – Vågå 32 km (vei) Poste restante: hente proviant for 7 dager på Vågå postkontor

Dag 101 – 102: Vågå – Glitterheim 52 km

Dag 103: Glitterheim – Glittertind – Glitterheim

Dag 104 – 105: Glitterheim – Besseggen – Memurubu

Dag 106: Memurubu – Gjendebu 10 km (via Bukkelægret)

Dag 107:  HVILEDAG Gjendebu (den eldste DNT-hytta! Betjent) 10 km

Dag 108: Gjendebu – Fondsbu 16 km

Dag 109: Fondsbu – Tyinholmen fjellstuer 5 km Poste restante: hente proviant for 5 dager på Joker Tyinkrysset  – Slettingsbu (selvbetjent DNT-hytte)16 km

Dag 110: Slettingsbu – Slettingen 6 km – Sulebu (selvbetjent DNT-hytte) 12 km

Dag 111: Sulebu – Breistølen Fjellstue (betjent, privat) 21 km

Dag 112: Breistølen – Bjordalsbu 11 km – Iungsdalshytta (betjent DNT-hytte) 15 km

Dag 113: Iungsdalshytta – Kongshelleren 12 km – Geiterygghytta (betjent DNT-hytte) 8 km

Dag 114: Geiterygghytta – Finse 14km Poste restante: hente proviant for 5 dager på Stasjonsbygningen på Finse stasjon  – Kjeldebu (selvbetjent DNT-hytte) 22 km

Dag 115: Kjeldebu – Dyranut 7 km – Trondsbu turisthytte 6 km – Sandhaug 11 km

Dag 116: Sandhaug – Besso 6 km – Litlos 16 km

Dag 117: Litlos – Hellevassbu 16 km

Dag 118: Ca 1. september: Hellevassbu – Haukeliseter 19 km Overntatte og hente proviantforsendelse for 10 dager

Dag 119: HVILEDAG

Dag 120: Haukeliseter – Bjåi 28 km

Dag 121: Bjåi – Tjørnbråtbu 15 km – Berdalsbu 7 km

Dag 122: Berdalsbu – Bjørnevasshytta 14 km

Dag 123: Bjørnevasshytta – Hovstøyl (selvbetjent DNT) 21 km

Dag 124: Hovstøyl – Nystøyl – Nutevasshytta (selvbetjent DNT)18 km

Dag 125: Nutevasshytta – Granbustøyl – Grunnetjørnsbu (selvbethent DNT) 28 km

Dag 126: Grunnetjørnsbu – Skarvassbu (selvbetjent DNT) 13 km

Dag 127: Skarvassbu – Dølemo 17 km (herfra er det bare asfalt…)

Dag 128-133: Dølemo – Evje 50 km Poste restante: hente proviant for 5 dager på Evje Extra– Sveindal 25 km – Byremo 10 km – Birkeland – Snartemo 18 km – Lyngdal 14 km – Lindesnes! 30 km

Lindesnes ca 12-15. september

Kart eller GPS? På fjellturer orienterer jeg etter kart og kompass ca 95 % av tiden. Men jeg har alltid med meg en GPS som sikkerhet. Det viktigste med GPS-en er at den gir meg posisjonen (UTM-koordinatene) hvis jeg er i tvil om hvor jeg er. I tåke eller andre forhold med dårlig sikt, bruker jeg GPS-en.

Jeg kjøpte dette GPS-kartet som dekker hele Norge i 1:50 000.

Kart: Jeg skriver ut norgeskartene fra Kartverket.no Dette er både gratis og lovlig! For å spare vekt, bruker jeg begge sidene av arket. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, nummerere kartbladene og tegne inn hvor jeg kommer inn og hvor jeg går ut av hvert blad. Innimellom legger jeg også inn noen oversiktskart.

Kartene kan selvfølgelig lamineres, men da blir de tyngre, så jeg stoler i stedet på at kartmappen holder dem tørre underveis.

Fra starten av har jeg med meg kart fram til Røros. Der treffer jeg mor og far, og får kartene for resten av turen.

Målestokken jeg går etter er 1:50 000. Det blir .110 A4-ark med kart på begge sider. Vekten for hele norgesturen er ikke på mer enn 550 gram. Wow, tenkt hvor mange kilo kjøpekart jeg måtte hatt med meg for noen år siden!

npl-001-001

Jeg fant ikke tilsvarende last-ned-tjeneste fra Finland eller Sverige, så her kjøpte jeg følgende kart:

Finland: Kart: Halti Kilpisjärvi 1:50 000

Sverige: Kart: Fjällkartan BD6 Abisko-Kebnekaise-Narvik 1:100 000

Kart: Fjällkartan BD7 Sitasjaure-Ritsem 1:100 000

Kart: Fjällkartan BD 9 Padlejanta-Sulitjelma 1:100 000

GPS: Jeg legger inn ruten min fra Lommekjent.no på GPS-en. Når jeg går, vil jeg spore hele turen. Da kan jeg sammenlikne rute og spor når jeg kommer hjem.

∗∗∗

Tilføyelse, skrevet den 02.06.2017: 

Turen min ble utsatt med en måned, fordi jeg fikk problemer med beina før start. Her er de nye datoene.

Jeg kommer til å spore hele ruta med min InReach Delorme satelittsender, her kan du se hvor jeg er.

Jeg valgte å laminere kartene mine. Da ble de såpass tunge at jeg ikke har med meg alle kartene fra starten av, men får dem tilsendt som poste restante.

Jeg ble tipset om sider for kartutskrift Finland  og kartutskrift Sverige.

Jeg ser at kartutskrift på A4-ark ikke er helt idèelt; du mister litt av oversikten. Hvis jeg hadde skrevet ut kartene enkeltsidig og ikke dobbeltsidig, hadde jeg kunnet legge kartene etterhverandre og dermed fått et større bilde.

Utskrift i A3-format hadde vært å foretrekke. Men laminerte A3-kart tror jeg ville blitt litt uhåndterlige. Kanskje vil jeg etter at turen er slutt, tenke at de store gammeldagse kjøpekartene er best likevel.

Kartutskrift.no gir deg mulighet til å skrive ut kart i akkurat den målestokken du selv ønsker (på Kartverket.no kan du bare skrive ut 1:25 000 eller 1:50 000). Husk å fjerne haken for rutenett.

Laste kart inn på mobilen. Her får du en GPS på mobilen som også fungerer når du er utenfor mobildekning. Hvis du er en blasert teknolog, løfter du kanskje ikke et øyenbryn av dette, men jeg er så begeistret for denne appen at jeg må åpne den stadig vekk for å undersøke om den grønne dråpen har fått med seg hvor jeg er!

Senorge.no er en webside som blant annet gir informasjon om snødybde, skiføre, vannmengder og vær over hele Norge, og på denne siden har jeg vært mye inne de siste ukene. I år er det ekstremt mye snø i nord, og konklusjonen blir at jeg starter med ski og pulk, selv jeg begynner å gå i begynnelsen av juni! Skiutstyret sender jeg så hjem i posten når det har blitt bart på marka.

Like før jeg reiste, sendte jeg en e-post til Hovedredningssentralen med min kontaktinformasjon; at jeg skal gå Norge på langs, startdato, rute, navn, adresse, personnummer, telefonnummer, kontaktinformasjon til mor og far, link til InReach MapShare og link til bloggen min.

8 kommentarer Legg til din

  1. Solveig Fridheim Torp sier:

    Du er rå, Anne 🙂 Hilsen Solveig

    Likt av 1 person

  2. Solveig Fridheim Torp sier:

    Du er RÅ, Anne!! Solveig

    Likt av 1 person

  3. Lene Bøe sier:

    Gleder meg til å følge deg!! Lykke til!

    Likt av 1 person

  4. Thomas sier:

    Heihei Anne. Jeg har lest hele programmet ditt. Supert! Det ble spennende! Lykke til! Thomas

    Likt av 1 person

    1. hikinganne sier:

      Tusen takk! I dag er det akkurat to måneder igjen til jeg starter! I tankene er jeg allerede på Nordkapp!

      Liker

  5. Gunder Garsmark sier:

    Ser du skal gå Nordlandsruta og vi har hytter som vi leier ut til vandrere for kr. 200,- pr person. Vi kan også handle inn forsyninger etter liste til den dato du skal passere Tverelvnes. Velkommen til NPL boller.

    Likt av 1 person

    1. hikinganne sier:

      Fantastisk! Det tilbudet vil jeg benytte meg av!

      Liker

Leave a Reply